Forfatter:
ISBN:
9788241903311
Utgivelsesår:
Innbinding:
Innbundet
Sideantall
539
Alder:
Voksen

Jernbanen i Norge 1854-2004 Nye spor og nye muligheter 1854-1940

Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang enn noen hadde regnet med.Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge.Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder". Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt.Trond Bergh har skrevet bind 1. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie ved Handelshøyskolen BI. Bergh har tidligere blant annet skrevet bind 5 av Arbeiderbevegelsens historie i Norge og historien om overvåking i Norge, Den hemmelige krigen (to bind, sammen med Knut Einar Eriksen).

Last ned forsidebilde
Noen ganger kan forsidebilder med få detaljer resultere i små bildefiler, for eksempel 250 KB. Dette skyldes at JPG-komprimeringen er effektiv. Til tross for at bildefilen er liten, vil de likevel være skarpe nok på trykk! Last ned bildet og åpne det fullskjerm: Ser det skarpt ut på skjermen, vil det også bli skarpt på trykk.